Wirtualne manekiny THUMS zostały opracowane przez Toyotę i Toyotę Central R&D Labs. Pierwsza generacja powstała w 2000 roku – były to pierwsze wirtualne modele ludzkiego ciała do badań nad bezpieczeństwem samochodów. Za ich pomocą Toyota powadziła symulacje i analizy urazów powodowanych podczas wypadków samochodowych. Miało to przyspieszyć i usprawnić badania nad bezpieczeństwem samochodów.
Od tego czasu zaprezentowano już 6 generacji THUMS. Ostatnia debiutowała w 2019 roku i obejmowała całą serię modeli ludzkiego ciała różniących się pod względem wieku (dzieci, dorośli i osoby starsze), płci, wzrostu i wagi. Przy ich opracowywaniu uwzględniono sztywność, budowę i strukturę poszczególnych narządów, w tym szkieletu, mózgu, organów wewnętrznych i mięśni. Podczas symulacji mogą one występować zarówno w roli kierowcy i pasażera, jak i pieszego.
Co wyróżnia THUMS na tle innych manekinów wykorzystywanych do testów zderzeniowych w motoryzacji? Modele Toyoty umożliwiają o wiele bardziej szczegółowe analizowanie urazów powstających w wyniku kolizji, ponieważ dokładnie odzwierciedlają kształty i odporność ludzkiego ciała oraz jego poszczególnych narządów. Co więcej, wykonywanie symulacji kolizji na komputerze pozwala sprawdzić wiele różnych scenariuszy wypadków drogowych. W ten sposób w krótszym czasie uzyskuje się o wiele bardziej kompletne dane, co obniża koszty badań.
Modele THUMS są wykorzystywane obecnie przez ponad 100 instytucji na całym świecie – producentów samochodów i części samochodowych, uniwersytety i instytucje badawcze. Oprogramowanie Toyoty służy do badań różnych elementów zapewniających bezpieczeństwo na drodze.
Od stycznia 2021 roku Toyota udostępni oprogramowanie THUMS do swobodnego użytku bez opłat. Japoński koncern ma nadzieję, że zacznie z niego korzystać o wiele więcej podmiotów, a to z kolei zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Jednocześnie cały czas będą trwały prace nad ulepszaniem oprogramowania THUMS pod względem łatwości w korzystaniu z niego oraz szczegółowości modeli. Użytkownicy będą też mogli sami wprowadzać udoskonalenia i dzielić się nimi z pozostałymi użytkownikami modeli.
„Od 2000 roku, kiedy zadebiutowała pierwsza generacja wirtualnych manekinów THUMS, nieustannie je udoskonalamy, by coraz precyzyjniej odzwierciedlić anatomię człowieka oraz rozszerzyć liczbę wariantów. Obecnie jest to dla Toyoty niezastąpiona technologia, z której cały czas korzystamy w pracy nad kolejnymi samochodami i systemami bezpieczeństwa. Postanowiliśmy udostępnić nasze oprogramowanie szerokiemu odbiorcy, aby korzystało z niego jak najwięcej podmiotów, przyspieszając postęp w dziedzinie bezpieczeństwa na drogach dzięki włączeniu w ten projekt całej branży motoryzacyjnej” – powiedział Seigo Kuzumaki, główny inżynier Toyota Motor Corporation odpowiedzialny za badania i rozwój systemów bezpieczeństwa z ośrodka badawczo-rozwojowego Advanced R&D and Engineering Company.