1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota bZ4X – pierwszy model z linii Beyond Zero
20 czerwca 2022

Toyota bZ4X – pierwszy model z linii beyond Zero

Nowy SUV średniej wielkości z bateryjnym napędem elektrycznym

Toyota bZ4X to pierwszy model z nowej linii bZ (beyond Zero) zaprojektowany w architekturze e-TNGA, integrującej baterie ze strukturą samochodu. Zupełnie nowy SUV średniej wielkości z bateryjnym napędem elektrycznym będzie dostępny zarówno z napędem na przednią oś, jak i na cztery koła. Zasięg na jednym ładowaniu sięga 516 km dla wersji FWD i do 470 km dla odmiany AWD.

Toyota bZ4X to pierwszy globalny samochód marki z nowej linii bezemisyjnych aut elektrycznych bZ (beyond Zero). Stanowi ważny element strategii Toyoty dochodzenia do neutralności klimatycznej przy pomocy różnych technologii napędowych.

Nowy SUV Toyoty z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV) bazuje na ponad 25-letnim doświadczeniu marki w produkcji zelektryfikowanych samochodów. Nie jest to adaptacja już istniejącego modelu. Pojazd zaprojektowano zupełnie od początku na nowej platformie e-TNGA przeznaczonej specjalnie dla BEV. W platformie tej baterie zostały zamontowane płasko jako integralna część podłogi. W ten sposób uzyskano bardzo sztywną i odporną konstrukcję o nisko położonym środku ciężkości. Co więcej, modułowa architektura e-TNGA pozwala łatwo dostosowywać platformę do różnych wielkości samochodów o różnych typach nadwozia.

Toyota bZ4X będzie dostępna zarówno z napędem na przód, jak i na cztery koła. Wersja FWD ma montowany z przodu elektryczny silnik o mocy 204 KM i 265 Nm momentu obrotowego. Wersja z napędem AWD o mocy 218 KM jest wyposażona w dwa 109-konne silniki elektryczne (przy przedniej i tylnej osi) i dysponuje 336 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Bezpieczną, stabilną jazdę w błocie i śniegu zapewnia tu tryb XMODE.

Pojazd wyposażono w litowo-jonową baterię o pojemności 71,4 kWh. Skłąda się ona z 96 ogniw chłodzonych cieczą i nieustannie monitorowanych pod kątem nieprawidłowości i zużycia. Pewność Toyoty co do jakości baterii trakcyjnej znajduje odzwierciedlenie w gwarancji fabrycznej na 8 lat lub 160 000 km przebiegu. Program Extended Battery Care zapewnia ochronę do 10 lat i 1 000 000 km pod warunkiem dokonywania corocznego przeglądu baterii.

Zasięg nowej Toyoty bZ4X z napędem FWD w cyklu mieszanym wg WLTP wynosi 516 km, w wersji AWD – 470 km. Podłączenie do szybkiej ładowarki pozwala naładować baterię do 80% w 30 min.

Początkowo samochód będzie dostępny tylko z ładowarką pokładową o mocy 6,6 kW. Od końca 2022 roku w samochodach będą montowane też ładowarki 11 kW, które zapewnią szybsze ładowanie.

BEYOND ZERO: NOWA LINIA ELEKTRYCZNYCH AUT TOYOTY

Wraz z Toyotą bZ4X debiutuje nowa linia bZ (beyond Zero). Stanowi ona najlepszy dowód na to, że bateryjne samochody elektryczne (BEV) powinny oferować coś więcej niż tylko bezemisyjność. Toyota widzi w autach typu BEV kluczowy sposób na lepszy transport dla wszystkich, dający swobodę poruszania się, bezpieczeństwo i radość z jazdy.

Litery bZ w nazwie nowego SUV-a oznaczają nazwę linii – beyond Zero. Liczba 4 odnosi się do segmentu (4 to samochód średniej wielkości). Za znakiem X kryje się z kolei rodzaj nadwozia SUV/crossover.

Nowa linia bZ wzmacnia wiodącą pozycję Toyoty jako producenta ekologicznych samochodów. W 1997 roku Toyota jako pierwsza wprowadziła na rynek niskoemisyjny samochód hybrydowy – model Prius. Od tego czasu stale udoskonala swoją technologię hybrydową oraz pozostałe nisko- i bezemisyjne zelektryfikowane napędy, dążąc do wyeliminowania emisji dwutlenku węgla wielotorowo. Rozwija i produkuje szeroką gamę samochodów hybrydowych nieładowanych z sieci, hybrydy typu plug-in, bezemisyjne auta elektryczne na baterie i na wodór.

Warto tu zaznaczyć, że beyond Zero to filozofia skoncentrowana na człowieku. Będą na niej oparte nowe produkty i usługi Toyoty, które zwiększą przyjemność z jazdy, poprawią bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg i pomogą budować lepiej funkcjonujące społeczeństwa na całym świecie. Na ideę beyond Zero składają się cztery podstawowe wartości:

 

  • Ty i Inni – przestronna, komfortowa kabina bZ4X daje poczucie otwartości i swobody. Pasażerowie na tylnych siedzeniach mają dużo miejsca na nogi. We wnętrzu panuje cisza dzięki dobremu wyciszeniu kabiny oraz cichej pracy napędu elektrycznego.
  • Ty i Twój Samochód – samochód powinien być obecnie nie tylko środkiem transportu, ale i inteligentnym partnerem kierowcy. Nowa Toyota bZ4X została zaprojektowana z myślą o płynnej, intuicyjnej jeździe. Specyfika samochodu elektrycznego znajduje odzwierciedlenie zarówno w projekcie kokpitu, jak i w odważnej stylistyce nadwozia. Najnowsze technologie multimedialne zapewniają informacje i rozrywkę, zapewniają bezproblemową łączność.

 

  • Ty i Środowisko – jedno z założeń Toyoty polegało na tym, by bZ4X osiągał znacznie więcej w kwestiach środowiskowych niż tylko bezemisyjność. Nowy model może produkować własną energię dzięki opcjonalnym panelom fotowoltaicznym na dachu.

 

  • Ty i Społeczeństwo – samochody powinny mieć pozytywny wpływ na społeczeństwo. Kompleksowy zestaw systemów zapobiegania kolizjom i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Dodać do tego należy specjalne systemy monitorujące wydajność baterii oraz różne sposoby ich zabezpieczenia na wypadek uderzenia.

Dążąc do pełnej neutralności klimatycznej

Toyota od lat dąży do obniżenia śladu węglowego. Marka oferuje auta z pełnym napędem hybrydowym z niemal wszystkich segmentów, hybrydy plug-in, pojazdy elektryczne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi i bateryjne samochody elektryczne. Gama aut elektrycznych na baterie w najbliższych latach zostanie znacząco poszerzona za sprawą nowych modeli z linii bZ, poczynając od nowego SUV-a bZ4X.

Od 1997 roku, czyli debiutu legendarnego już Priusa, Toyota wprowadziła do użytku ponad 20 mln zelektryfikowanych pojazdów. W ciągu tych 25 lat wielokrotnie podkreślała, że ekologiczne auta ograniczą emisję CO2 tylko wówczas, gdy będą masowo produkowane i zastąpią dużą liczbę konwencjonalnych aut spalinowych. Aby tak się stało, zelektryfikowane samochody muszą być przystępne cenowo i atrakcyjne dla klientów. Muszą też odpowiadać ich potrzebom transportowym.

Toyota zakłada, że do 2025 roku będzie sprzedawać na świecie 5,5 mln zelektryfikowanych pojazdów rocznie. W Unii Europejskiej i innych krajach Europy Zachodniej zelektryfikowane pojazdy będą stanowić 90% sprzedaży Toyoty, z czego co najmniej 10% będą stanowiły auta bezemisyjne.

Do końca dekady wartości te będą wynosić odpowiednio 100% zelektryfikowanych samochodów, w tym 50% aut z zerową emisją lub nawet więcej, jeśli pozwoli na to popyt i rozwój infrastruktury. Natomiast do 2035 roku celem Toyoty jest 100-procentowa eliminacja emisji CO2 z nowych pojazdów w Europie, a na wybranych rynkach nawet wcześniej.

Mówił o tym Matt Harrison, prezydent i CEO Toyota Motor Europe (TME), podczas konferencji Toyota Kenshiki w grudniu 2021 roku:

„W kolejnej dekadzie po 2030 roku przewidujemy dalszy wzrost zapotrzebowania na bezemisyjne samochody. Toyota będzie gotowa do osiągnięcia 100-procentowej bezemisyjności nowych samochodów w Europie Zachodniej do 2035 roku, przy założeniu, że do tego czasu powstanie w regionie wystarczająca infrastruktura ładowania samochodów na baterię i stacji tankowania aut na wodór. Liczymy też, że wzrośnie w Europie udział odnawialnych źródeł energii do wymaganego poziomu”.

Toyota Environmental Challenge 2050

W 2015 roku ogłoszona została strategia Toyota Environmental Challenge 2050. Zakładała ona m.in. doprowadzenie do tego, by w sprzedaży firmy dostępne były wyłącznie bezemisyjne samochody. Jej celem było także wyeliminowanie emisji CO2 z działalności koncernu i z całego cyklu życia pojazdów, w tym z produkcji części i materiałów, logistyki oraz procesów recyklingu i utylizacji.

Do 2050 roku Toyota zamierza zredukować emisję CO2 swoich pojazdów o 90% (w porównaniu z poziomami z 2010 roku). Jej fabryki również staną się bezemisyjne dzięki nowym technologiom produkcji oraz zastosowaniu czystych, odnawialnych źródeł energii.

Toyota Environmental Challenge 2050 skupia się także na zmniejszeniu zużycia wody, pomocy w oparciu funkcjonowania przemysłu i społeczeństw na recyclingu oraz na harmonii z przyrodą.

TOYOTA BZ4X: TECHNOLOGIE

e-TNGA – nowa modułowa platforma dla samochodów elektrycznych

Nowy SUV bZ4X stał się pierwszym modelem stworzonym w oparciu o platformę e-TNGA. Została ona zaprojektowaną z myślą o samochodach elektrycznych i może być dopasowywana do przyszłych modeli z linii bZ. Kluczowym elementem tej konstrukcji jest smukła bateria umieszczona pod podłogą i zintegrowana z podwoziem. Dzięki temu środek ciężkości jest nisko położony, balans mas pomiędzy przodem a tyłem jest idealny, a sztywność nadwozia wysoka.

Modułową platformę e-TNGA z łatwością można będzie dostosowywać do różnych typów pojazdów. Pozwala ona nie tylko na wykorzystywanie baterii o różnych rozmiarach i mocy, lecz również na stosowanie napędu na przód lub na cztery koła. Stałymi elementami są umiejscowienie przedniego oraz (jeśli stosowany) tylnego silnika, układ podzespołów pod maską, pozycja za kierownicą względem kół przednich oraz szerokość zespołu baterii. Zmianom można poddawać rozstaw osi, liczbę ogniw baterii, a także długość przedniego i tylnego zwisu.

Dzięki takim rozwiązaniom Toyota bZ4X prowadzi się stabilnie i dynamicznie –zarówno w wersji z napędem na przód, jak i z napędem na cztery koła.

Nowy elektryczny SUV Toyoty ma bardzo duży rozstaw osi, który wynosi 2850 mm (o 160 mm więcej niż w modelu RAV4). Dzięki temu przestrzeń w kabinie jest duża, a bagażnik pojemny. Pasażerowie tylnej kanapy siedzą metr za przednimi fotelami, podłoga jest płaska, a przestrzeń na nogi porównywalna z autami o segment większymi.

Co więcej, przestrzeń bagażową można łatwo dostosować do własnych potrzeb. Podłoga bagażnika jest podwójna, a umieszczenie jej w dolnym położeniu może dodać aż 71 mm wysokości. Pojemność bagażnika wynosi 452 l z rozłożonymi tylnymi fotelami i podłogą w dolnym położeniu. Tylne fotele są składane i dzielone w proporcjach 60:40 i mają funkcję rozkładania. Pod podłogą bagażnika jest przestrzeń na kable do ładowania i trójkąt ostrzegawczy.

Napędy: na przód i na cztery koła

Nowa Toyota bZ4X z napędem na przód została wyposażona w silnik o mocy 150 kW, który wytwarza 204 KM i ma 265 Nm momentu obrotowego. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 160 km/h.

W wersji z napędem na cztery koła wykorzystano 2 silniki – przedni i tylny, każdy o mocy 80 kW. Łączna moc układu wynosi 218 KM, maksymalny moment obrotowy to 336 Nm, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,9 s. Komputer steruje pracą obu silników, by zużycie energii było optymalne. Gdy potrzebna jest na przykład tylko niewielka siła napędowa, wykorzystywany jest wyłącznie przedni silnik.

Elektryczny SUV bZ4X jest pierwszym modelem Toyoty wykorzystującym e-Axle. Jest to nowy układ, który łączy przekładnię, silnik i inwerter w jeden zespół. Kompaktowe wymiary i niska masa ułatwiły osiągnięcie krótkich zwisów, nisko położonego środka ciężkości, a także dużej przestrzeni w kabinie.

W nowym modelu zastosowano wiele rozwiązań, by ograniczyć straty mocy silnika i inwertera. Wykorzystano m.in. mniejszy stojan oraz wirnik o dużej prędkości i wysokiej wydajności, a w przekładni zastosowano olej o niskiej lepkości.

Przekładnia ma prostą, trzyosiową konstrukcję, a za dobrą trakcję w jeździe po prostej odpowiadają prawa i lewa półoś o tej samej długości oraz mechanizm różnicowy.

Przedni układ e-Axle zawiera moduł ESU (Electricity Supply Unit), który odpowiada za przetwarzanie mocy. Zastosowanie jednego urządzenia oszczędza przestrzeń i zmniejsza masę. Użyte w poprzednich elektrycznych modelach Toyoty takie elementy, jak skrzynka rozdzielcza i przekaźnik prądu stałego, zostały umieszczone w module ESU, dzięki czemu bateria trakcyjna ma płaską konstrukcję, co przełożyło się na płaską podłogę w kabinie.

Jednostka sterująca silnikiem (ECU) została umieszczona bliżej silnika, dzięki czemu szybciej wykrywany jest poślizg kół. Pozwala to na przekazanie precyzyjnej i optymalnej mocy na wskazane koło.

Odzyskiwanie energii

Duża sprawność silnika elektrycznego pozwala na wysoki poziom odzyskiwania energii. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, auto zwalnia z siłą 0,15 G w naturalny sposób. W trakcie jazdy około 80% zwalniania odbywa się z wykorzystaniem silnika elektrycznego.

Napęd AWD z systemem XMODE

W modelu bZ4X zastosowano nowy napęd na cztery koła, który powstał we współpracy z Subaru. To przełomowe rozwiązanie wśród aut elektrycznych. bZ4X będzie pierwszym elektrycznym SUV-em o prawdziwych zdolnościach terenowych.

Kierowca do wyboru ma różne tryby pracy systemu XMODE i może je dopasowywać do jazdy po śniegu i błocie, w głębokim śniegu i błocie (do 20 km/h) oraz w bardzo trudnych warunkach (do 10 km/h) z wykorzystaniem funkcji Grip Control. Ta ostatnia pozwala kierowcy skupić się na jeździe, gdyż system sam dobiera odpowiednią prędkość podczas podjazdu pod wzniesienie, zjazdu lub jazdy po prostej.

Podczas jazdy w dół kierowca może skorzystać także z systemu wspomagającego zjazd ze wzniesienia (DAC).

Bateria

Nowa Toyota bZ4X została wyposażona w litowo-jonową baterię o wysokiej gęstości. Ma ona 96 ogniw i napięcie znamionowe wynoszące 355,2 V. Jej pojemność to 71,4 kWh. Bateria może pracować w temperaturach od -30°C do +60°C.

Ważną rolę odgrywa tu system monitorowania napięcia, natężenia oraz temperatury każdego ogniwa baterii. Jeśli czujniki wykryją nieprawidłowy poziom generowanego ciepła, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. Zastosowano rozwiązania, które ograniczają degradację materiałów. W procesie produkcyjnym uwzględniono zabezpieczenia zapobiegające przedostaniu się ciał obcych do akumulatora.

Warto zaznaczyć też, że jest to pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą. Wykorzystywany jest czynnik chłodniczy, który pomaga utrzymać optymalną temperaturę pracy każdego ogniwa. Układ ten jest połączony z systemem klimatyzacji, co pozwala oszczędzać energię i koordynować monitorowanie temperatury w kabinie oraz temperatury baterii.

Standardowa gwarancja na baterię (EV Manufacturing Warranty) obejmuje okres 8 lat lub 160 tys. km. Dodatkowy program Extended Battery Care wydłuża ochronę do 10 lat lub miliona kilometrów i aktywowany jest podczas corocznego testu sprawności baterii (EV Health Check).

Ładowanie i zasięg

Wersje bZ4X przygotowane na rynek europejski zostały przystosowane do ładowania baterii w bardzo niskich temperaturach. Naładowanie akumulatora do 80% zajmuje około 30 min (z wykorzystaniem ładowarki o mocy 150 kW). Naładowanie baterii do 100% z wykorzystaniem gniazda 230 V/32 A zajmuje około 9,5 h.

Od czwartego kwartału 2022 roku bZ4X oferowany będzie z trójfazową ładowarką pokładową o mocy 11 kW, która zastąpi układ o mocy 6,6 kW.

Zasięg Toyoty bZ4X zmierzono zgodnie z normą WLTP. Auto w wersji z napędem na przód i baterią naładowaną do pełna może przejechać do 516 km z wydajnością na poziomie 143,2 Wh/km (7 km/kW). Wersja z napędem na cztery koła pokona do 470 km przy 158 Wh/km (6,3 km/kW).

Dach z panelami fotowoltaicznymi

Toyota bZ4X w wersji specjalnej Premier Edition jest wyposażona w dach z panelami fotowoltaicznymi. Pozwala ona na pobieranie energii ze słońca, która może wydłużyć zasięg lub zasilać urządzenia pokładowe poprzez jednostkę ECU zamontowaną pod tylnymi siedzeniami. Zgodnie z szacunkami Toyota rozwiązanie to w słonecznym klimacie pozwoli na przejechanie dodatkowych 1800 km w ciągu roku, czyli 11,7 km dziennie (to energia równa 140 cyklom ładowania telefonu).

Gdy auto się porusza, energia z dachu solarnego służy do zasilania urządzeń pokładowych, a przez to zmniejsza obciążenie głównej baterii. Gdy samochód jest zaparkowany, a zapłon wyłączony, energia z dachu z panelami fotowoltaicznymi przekazywana jest do akumulatora trakcyjnego, zwiększając m.in. zasięg auta.

Toyota wykorzystała całe swoje bogate doświadczenie w produkcji baterii o dużych pojemnościach, by bZ4X dawał poczucie spokoju pod względem dystansu, jaki może pokonać, a do tego gwarantować wieloletnią wydajność.

Sztywne nadwozie

Nowa Toyota bZ4X została zbudowana na platformie e-TNGA. Charakteryzuje się ona wysoką sztywnością konstrukcji oraz nisko położonym środkiem ciężkości. Wzmocnienie przedniej ramy w okolicy chłodnicy pozwoliło zredukować masę, zmniejszyło moment inercji i poprawiło jazdę w zakręcie. Z przodu udało się ograniczyć masę poprzez zastosowanie aluminiowych belek poprzecznych. Wykorzystanie stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie zapewniało doskonałą sztywność i odporność na uderzenia.

Tylna rama obejmuje konstrukcję z podwójnym pierścieniem i wspornik tylnego słupka. Dzięki wysokiej sztywności rozwiązanie to pomaga wytrzymać siły uderzenia z wielu kierunków. Nowa, zintegrowana sekcja przedniego słupka jest o 15% cieńsza niż w pojazdach o porównywalnej masie. Została zaprojektowana tak, aby wytrzymać siły wynikające z wielokierunkowych uderzeń.

Bateria została zabezpieczona na wypadek zderzenia czołowego, bocznego lub tylnego, a aluminiowa osłona chroni ją od spodu podczas jazdy w trudnym terenie.

Zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy

Z przodu w nowej Toyocie bZ4X zamontowano kolumny MacPhersona, a z tyłu – zawieszenie z podwójnymi wahaczami. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano rozpórki.

Układ hamulcowy jest sterowany elektronicznie i wykorzystuje wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu. Jego praca tak została skalibrowana, by uzyskać odpowiedni balans między efektywnością a sztywnością. Elektryczny hamulec postojowy jest wyposażeniem standardowym.

Klasyczny układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem dopasowuje poziom asysty do prędkości. W 2023 roku bZ4X będzie dostępny z opcjonalnym systemem One Motion Grip i układem kierowniczym steer-by-wire.

Koła i opony

Toyota bZ4X w zależności od wersji wyposażenia może być wyposażona w 18'' felgi aluminiowe z oponami 235/60 R18 lub 20'' felgi aluminiowe z oponami 235/50R 20. Pierwsze z nich zostały zaprojektowane pod kątem optymalnych właściwości aerodynamicznych, a także zapewniają dodatkowe chłodzenie hamulcom. 20'' koła mają 5 podwójnych ramion oraz kontrastujące czarno-srebrne wykończenie.

STYLISTYKA NADWOZIA I WNĘTRZA

„High tech i emocje” to motywy przewodni stylistyki nowej Toyoty bZ4X, która łamie stereotypy, by sprostać oczekiwaniom klientów.

Przód auta pozbawiony jest zbędnych ozdobników. Mocną sylwetkę auta podkreśla nowy, charakterystyczny kształt przedniego pasa ze smukłymi reflektorami LED oraz mocno zarysowanymi narożnikami. Patrząc z boku, widzimy nisko poprowadzoną linię dachu oraz pochylonych słupków przednich. Razem z nisko poprowadzoną linią podłogi podkreślają niskie położenie środka ciężkości, który osiągnięto za sprawą nowej platformy i zintegrowanej z nią baterii.

Mocno zarysowane błotniki, duże, nawet 20'' koła i krótkie zwisy, a także mocno narysowane progi podkreślają charakter prawdziwego SUV-a. Z tyłu listwa świetlna zwraca uwagę na szerokość nadwozia.

Porównując z RAV4, nowy elektryczny SUV Toyoty jest o 85 mm niższy, ma krótsze zwisy, ale jego rozstaw osi jest większy o 160 mm. Maska jest położona o 50 mm niżej. Auto jest też bardzo zwinne – promień skrętu wynosi 5,7 m, co jest najlepszym wynikiem w klasie.

Projektanci wykorzystali wiele elementów o wysokich właściwościach aerodynamicznych, które pomagają osiągnąć duży zasięg. Są to m.in. wloty w przednim zderzaku, które regulują przepływ powietrza. Dodatkowo dolny grill ma przesłonę, która tak kieruje strumieniem powietrza, by zapewnić dodatkowe chłodzenie baterii i zmniejszyć opory. Auto ma też płaską osłonę podwozia, dzielony spojler dachowy i może być wyposażone w spojler na tylnej klapie. Optymalne właściwości aerodynamiczne mają też tylny dyfuzor oraz tylna szyba.

W bocznych oknach zastosowano grubsze szkła, co pozwoliło zredukować hałasy dochodzące z zewnątrz. Odsunięcie lusterka od drzwi zmniejszyło szum w tym miejscu.

Toyota bZ4X oferowana jest w 6 kolorach z nowymi lakierami Precious Metal i Precious Silver, a także w 5 wariantach dwukolorowego nadwozia z kontrastującym czarnym dachem i czarnymi słupkami.

Wnętrze

Dla zespołu projektującego wnętrze nowej Toyoty bZ4X kluczowymi zagadnieniami były komfort i przestronność. W kabinie zastosowano miękkie materiały i satynowe detale.

Smukła i niżej położona deska rozdzielcza daje poczucie większej przestrzeni, zapewniając kierowcy lepszą widoczność. Udało się to osiągnąć za sprawą nowego układu klimatyzacji, który jest o 30% mniejszy od systemu stosowanego do tej pory.

SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA TOYOTA T-MATE

Toyota bZ4X została wyposażona w najnowocześniejszy zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE. Rozwiązania te chronią przed wypadkami, ograniczają skutki kolizji i wspomagają kierowcę w wykonywaniu manewrów w wielu różnych sytuacjach, zarówno podczas parkowania na zatłoczonej ulicy, jak i podczas jazdy po mieście lub autostradzie.

Zaawansowane technologie zostały tak zaprojektowane, aby chronić nie tylko tych, którzy się poruszają nową Toyotą bZ4X, lecz również innych użytkowników dróg.

Jak pokazały badania wypadków samochodowych w USA (Impact Research LLC, wrzesień 2019), pojazdy wyposażone w Toyota Safety Sense były o 37% mniej narażone na uderzenie w poprzedzający pojazd w porównaniu z samochodami, które nie wykorzystują tej technologii. Jest to kolejny dowód na to, że powszechne stosowanie automatycznego hamowania awaryjnego, czyli jednej z funkcji systemu PCS, może co roku pomóc w uniknięciu tysięcy zgonów i urazów będących wynikiem tego rodzaju kolizji.

Toyota T-MATE zawiera najnowszą, trzecią generację Toyota Safety Sense. Charakteryzuje się ona nowymi funkcjami oraz udoskonalonymi systemami o większym zakresie działania i większej dokładności.

Dla przykładu – skręcanie w lewo lub w prawo na ruchliwym skrzyżowaniu wiąże się z ryzykiem nie tylko ze strony pojazdów nadjeżdżających z przeciwka i z boków, ale także ze strony rowerzystów lub pieszych przechodzących przez jezdnię. Najnowsza wersja systemu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) stale monitoruje drogę pod kątem tych zagrożeń, ostrzegając kierowcę lub inicjując hamowanie awaryjne.

PCS rozpoznaje również ryzyko kolizji z powodu nagłego, gwałtownego przyspieszenia podczas jazdy z małą prędkością, automatycznie regulując siłę napędową i zapewniając kontrolę hamowania. Pomaga także bezpiecznie wykonać manewr omijania pojazdów zatrzymanych na poboczu. Układ wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia ułatwia bezpieczne wykonanie tego manewru.

Ważną rolę odgrywa również asystent utrzymania pasa ruchu (LTA). Dzięki temu rozwiązaniu bZ4X trzyma się właściwej trasy, kierując się oznaczeniami na drodze lub w razie potrzeby krawędzią drogi albo poprzedzającym pojazdem. System zmniejsza obciążenie kierowcy podczas długich podróży autostradą, współpracując z tempomatem adaptacyjnym. Kontroluje również użycie przez kierowcę kierownicy, hamulców i pedału przyspieszenia: jeśli nie są używane przez pewien czas, uruchamia system awaryjnego zatrzymania pojazdu.

System rozpoznawania znaków drogowych (RSA) wyświetla główne znaki nakazu, ostrzeżenia i ograniczenia prędkości. Asystent bezpiecznego wysiadania z pojazdu (SEA) pomoże uniknąć kolizji po otwarciu drzwi z nadjeżdżającym samochodem, rowerem czy zbliżającym się pieszym. Funkcja ta korzysta z systemu monitorowania martwego pola i ostrzega, jeśli za samochodem znajduje się inny pojazd lub użytkownik drogi.

Często zachowanie pieszych i innych uczestników ruchu drogowego jest trudne do przewidzenia, ale dzięki nowemu systemowi Proactive Driving Assist, który pojawi się w 2023 roku, bZ4X będzie w stanie skanować drogę z przodu, obliczać ryzyko kolizji oraz sterować hamulcami i układem kierowniczym na wczesnym etapie, aby zapobiec wypadkowi. System może zareagować np. na pieszego czy rowerzystę blisko krawędzi jezdni lub wchodzącego na jezdnię.

Systemy Toyota T-MATE będą automatycznie aktualizowane i rozbudowywane poprzez moduł komunikacyjny DCM zapewniający bezprzewodowe połączenie z internetem.

„Ręce są na kierownicy, a oczy patrzą na drogę” – zgodnie z tą zasadą zaprojektowano nowy, 7'' wyświetlacz na tablicy wskaźników, który znajduje się blisko linii wzroku kierowcy, ponad kierownicą. Do odczytania najważniejszych informacji wystarczy tylko rzut oka.

Konsola środkowa to aż 20 l dodatkowej przestrzeni do przechowywania przedmiotów. Otwarta przestrzeń pod konsolą zmieści torebkę lub buty, a w schowkach zmieszczą się większe butelki, smartfony czy nawet tablety. Miejsce do przechowywania smartfona ma przeźroczystą pokrywę, dzięki czemu żadne powiadomienie nie umknie uwadze.

Toyota bZ4X – w zależności od wybranej wersji wyposażenia – ma 8'' lub 12,3'' dotykowy ekran systemu multimedialnego Toyota Smart Connect®. Oferuje on zaawansowane możliwości, w tym ulepszonego asystenta rozpoznawania głosu do sterowania wybranymi funkcjami auta (w tym m.in. klimatyzacją i szybami).

Właściciele bZ4X mogą także korzystać z usług zdalnych za pośrednictwem aplikacji MyT. Zapewni ona dostęp do największej sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych. Wystarczy zarejestrować się w usłudze, wybrać najlepszą dla siebie taryfę, a następnie znaleźć odpowiednią stację do ładowania i uiścić opłatę automatycznie. Przy pomocy aplikacji można też sprawdzić aktualny stan danej stacji ładowania.

Wykorzystując funkcję „Znajdź mój samochód” w aplikacji MyT, można wyznaczyć trasę do zaparkowanego auta. Istnieje też możliwość wcześniejszego wysłania zaplanowanej trasy do systemu nawigacji, a także wyznaczenia trasy z miejsca parkingowego do punktu docelowego. Przy pomocy aplikacji można także analizować styl jazdy, poziom naładowania baterii, sprawdzić, kiedy jest zaplanowany przegląd lub uruchomić światła awaryjne. Samochód można też zdalnie zamknąć i otworzyć oraz sprawdzić, czy okna i dach są zamknięte, światła wyłączone, a nawet czy kluczyk został we wnętrzu auta.

Tradycyjną dźwignię zmiany biegów w bZ4X zastąpiono pokrętłem – w lewo, by włączyć bieg wsteczny, w prawo, by jechać do przodu. Przycisk z pozycją “P” znajduje się bezpośrednio nad pokrętłem.

We wnętrzu auta zastosowano podświetlenie LED. W wyższych wersjach wyposażenia także przestrzeń na nogi z tyłu jest podświetlana, fotel kierowcy ma elektryczną regulację, a oba fotele przednie są podgrzewane i wentylowane. W zależności od wersji tapicerka jest materiałowa, materiałowa z elementami skóry syntetycznej lub skórzana (w kolorze jasnym lub ciemnym).

TOYOTA bZ4X na europejskim rynku

Europejski rynek samochodowy charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem. Niektóre kraje, takie jak Norwegia, dążą ku pełnej elektryfikacji w jak najszybszym czasie. W innych krajach brakuje odpowiedniej infrastruktury lub zaufania i akceptacji ze strony konsumentów.

Toyota ma odpowiedź na te zróżnicowane potrzeby, oferując różne rodzaje napędów. Pomaga w ten sposób kierowcom zapoznać się ze zelektryfikowanymi samochodami, takimi jak auta hybrydowe czy hybrydy plug-in, zanim przestawią się na w pełni bezemisyjne samochody elektryczne (BEV).

Chcąc pomóc ludziom w przejściu na BEV, marka wprowadza na rynek nową Toyotę bZ4X z opcjami leasingu, które zapewniają posiadaczom całkowity spokój, obejmując wszystkie aspekty użytkowania pojazdu. Tego rodzaju podejście Toyota nazywa Kanzen. Zapewnia ono klientom kompleksową obsługę leasingu z miesięcznymi płatnościami na pokrycie kosztów użytkowania pojazdu, konserwacji, pomocy drogowej, akcesoriów, codziennego ładowania i ubezpieczenia.

Tego rodzaju leasing jest oferowany przez KINTO, należącego do Toyoty globalnego dostawcę usług mobilności. Toyota spodziewa się, że rozwiązanie to stanie się preferowaną metodą finansowania pojazdów.

Toyota bZ4X – specyfikacja

NAPĘD FWD AWD
Typ synchroniczny silnik elektryczny AC
Łączna moc (KM/kW) 204/150 218/160
Moc przedniego silnika (KM/kW) 204/150 109/80
Moc tylnego silnika (KM/kW) brak 109/80
Moment obrotowy (Nm) 265 336
BATERIA
Rodzaj litowo-jonowa
Liczba ogniw 96
Napięcie znamionowe (V) 355
Pojemność (kWh) 71,4
OSIĄGI FWD AWD
Maksymalna prędkość (km/h) 160 160
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,5 6,9
Typ hamulców (przód i tył) Wentylowane tarcze
ZUŻYCIE ENERGII (Wh/100 km) FWD AWD
WLTP od 1,43 od 1,59
ZASIĘG (km) FWD AWD
WLTP (koła 18'') 516 470
WLTP (koła 20'') 436 411
WYMIARY NADWOZIA
Długość (mm) 4690
Szerokość (mm) 1860
Wysokość (mm) 1650
Rozstaw osi (mm) 2850
Rozstaw kół – przód/tył (mm) 1600/1610
Minimalny prześwit (mm) 177 (z 1 pasażerem)
Promień skrętu kół/nadwozia (mm) 5,6/6,1
Rozmiar opon (18''/20'') 235/60 R18/235/50 R20
Wielkość kół (18''/20'') 18x7,5/20x7,5
WYMIARY WNĘTRZA (mm)
Długość 1940
Szerokość 1515
Wysokość 1160 (1145 z dachem panoramicznym)
BAGAŻNIK (VDA) (cm3)
Pojemność (razem ze schowkiem pod podłogą) 452 (441 z subwooferem)
Pojemność (ze złożoną tylną kanapą do linii dachu) dane do potwierdzenia w późniejszym terminie
MASA (kg) FWD AWD
Masa przyczepy 750 750
Masa własna pojazdu 1895–1980 1985–2065
Całkowita masa pojazdu 2465 2550